FinTech and Quantitative Finance Laboratory (FinTechQF Lab) – University of Piraeus

Εργαστήριο “Χρηματοοικονομικής Τεχνολογίας και Ποσοτικής Χρηματοοικονομικής”
FinTech and Quantitative Finance Laboratory (FinTechQF Lab)

Ψηφιακή Προσβασιμότητα

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα:

Ψηφιακή Προσβασιμότητα Εταιρειών και Ιδρυμάτων του Χρηματοοικονομικού και του Τραπεζικού Τομέα για Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ), και Ορθή Εξυπηρέτηση σε Φυσικές Τοποθεσίες

Συνοπτικά

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ψηφιακή προσβασιμότητα Εταιρειών και Ιδρυμάτων του Χρηματοοικονομικού και του Τραπεζικού Τομέα για Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ), και ορθή εξυπηρέτηση σε φυσικές τοποθεσίες» είναι το πληρέστερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην Ελλάδα στον τομέα εφαρμογής των αρχών της ψηφιακής προσβασιμότητας κατά τη λειτουργία των Ιδρυμάτων και Επιχειρήσεων του ευρύτερου Χρηματοοικονομικού Τομέα. Απευθύνεται σε στελέχη τραπεζών, ασφαλιστικών εταιρειών, ιδρυμάτων πληρωμών, χρηματιστηριακών εταιρειών και γενικότερα σε στελέχη νομικών προσώπων που απασχολούνται ή πρόκειται να απασχοληθούν είτε στην άμεση εξυπηρέτηση πελατών είτε στη λειτουργία των ψηφιακών καναλιών της επιχείρησης και στη δημιουργία περιεχομένου για αυτά.

Η ευαισθητοποίηση και η ενημέρωση σχετικά με την αναπηρία και τη συμπερίληψη για ΑμεΑ, η υποστήριξη προς τους πελάτες με αναπηρία ανάλογα με τις προσωπικές τους ανάγκες και η ύπαρξη τεχνογνωσίας εσωτερικά στον οργανισμό για την εφαρμογή των αρχών του καθολικού σχεδιασμού και της προσβασιμότητας με έμφαση στην ψηφιακή προσβασιμότητα, είναι ιδιαίτερα κρίσιμα και σημαντικά στοιχεία, καθώς η εναρμόνιση με το σύγχρονο Ευρωπαϊκό περιβάλλον είναι αναγκαιότητα.

Η αυξημένη φήμη και κοινωνική ευθύνη της επιχείρησης, η άμεση προσαρμογή στις νομικά θεμελιωμένες απαιτήσεις για ψηφιακή προσβασιμότητα, η αυξημένη ικανοποίηση και αφοσίωση πελατών με αναπηρία και η διευρυμένη πελατειακή βάση και μερίδιο αγοράς είναι μερικά από τα πλεονεκτήματα της εφαρμογής των όσων διδάσκονται στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και η παρακολούθησή του, παρέχει όλα τα απαραίτητα “εφόδια” που απαιτούνται για την υιοθέτηση των σχετικών πρακτικών.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα απευθύνεται σε στελέχη τραπεζών, ασφαλιστικών εταιρειών, ιδρυμάτων πληρωμών, χρηματιστηριακών εταιρειών και γενικότερα σε στελέχη νομικών προσώπων που απασχολούνται ή πρόκειται να απασχοληθούν είτε στην άμεση εξυπηρέτηση πελατών είτε στη λειτουργία των ψηφιακών καναλιών της επιχείρησης και στη δημιουργία περιεχομένου για αυτά. Απευθύνεται επίσης στα στελέχη εποπτικών φορέων του χρηματοπιστωτικού και ασφαλιστικού συστήματος.

Η ολοκλήρωση του προγράμματος οδηγεί στη λήψη Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικού Προγράμματος του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Διάρκεια και τοποθεσία

25 ώρες σύγχρονη διδασκαλία, εκ των οποίων 19 ώρες εξ αποστάσεως διδασκαλία (5 διαλέξεις) και 6 ώρες διά ζώσης διδασκαλία στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς (μία διάλεξη) 

Κόστος

450 ευρώ

Εκπτωτική Πολιτική: 
380 ευρώ για φοιτητές και απόφοιτους των προγραμμάτων σπουδών τυπικής εκπαίδευσης (προπτυχιακού, μεταπτυχιακών, διδακτορικού) του Τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς 

Περίοδος

Ιούνιος – Ιούλιος 2024
Πέντε εξ αποστάσεως διαλέξεις πραγματοποιούνται καθημερινές, εκτός Σαββάτου και Κυριακής, απογεύματα, μετά τις 17:00, μέσω πλατφόρμας του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Μία δια ζώσης διάλεξη πραγματοποιείται Σάββατο, ώρα 10:00 – 16:00 στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Το αναλυτικό πρόγραμμα των διαλέξεων θα ανακοινωθεί σύντομα.

Αιτήσεις

Προθεσμία 1ου Κύκλου: Θα ανακοινωθεί σύντομα.

Η υποβολή αίτησης εγγραφής και η αναζήτηση περισσότερων πληροφοριών για το πρόγραμμα γίνεται μέσω της ΣΕΛΙΔΑΣ του προγράμματος στον ιστότοπο του ΚΕΔΙΒΙΜ του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων.

Προϋποθέσεις

Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών
Πρόσβαση στο διαδίκτυο
Κατοχή προσωπικού λογαριασμού email

Επικοινωνία: fql@unipi.gr

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα

Το εκπαιδευτικό υλικό μπορεί να είναι σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, καλύπτει όλες τις θεματικές ενότητες κάθε προγράμματος, είναι απαλλαγμένο από πνευματικά δικαιώματα τρίτων ή έχει εξασφαλιστεί νομίμως η χρήση του, έχει αξιολογηθεί και εγκριθεί από τον Επιστημονικό Υπεύθυνο του προγράμματος και αρθρώνεται σύμφωνα με τους στόχους του προγράμματος.

Ενότητες Εκπαιδευτικού Προγράμματος επαγγελματικής επιμόρφωσης

1. Αναπηρία – Ορισμοί, ιστορική αναδρομή, βασικές έννοιες και αρχές, Νομοθεσία (Μέρος Α’)
2. Αναπηρία – Ορισμοί, ιστορική αναδρομή, βασικές έννοιες και αρχές, Νομοθεσία (Μέρος Β’)
3. Προσβασιμότητα
4. Ψηφιακή Προσβασιμότητα (Μέρος Α’)
5. Ψηφιακή Προσβασιμότητα (Μέρος Β’)
6. Δημιουργία προσβάσιμου περιεχομένου (Μέρος Α’)
7. Δημιουργία προσβάσιμου περιεχομένου (Μέρος Β’)

Το εκπαιδευτικό υλικό καλύπτει όλες τις θεματικές ενότητες του εκπαιδευτικού προγράμματος. 

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Γνώσεις

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι συμμετέχοντες θα μπορούν:

  • Να κατανοούν τον ορισμό και τα ερμηνευτικά μοντέλα της αναπηρίας.
  • Να αναγνωρίζουν διάφορες μορφές αναπηρίας και τις στάσεις προς αυτές.
  • Να γνωρίζουν τις έννοιες της ψηφιακής και φυσικής προσβασιμότητας.
  • Να γνωρίζουν για τις διαθέσιμες υποστηρικτικές τεχνολογίες.
  • Να γνωρίζουν τα κανονιστικά πλαίσια.
  • Να γνωρίζουν τη σημασία και τους στόχους της προσβασιμότητας στην κοινωνία και τον ψηφιακό κόσμο.

Ικανότητες

Επίσης, με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι συμμετέχοντες θα μπορούν:

  • Να είναι σε θέση να εφαρμόσουν τις βασικές αρχές και πρακτικές για τη βελτίωση της ψηφιακής προσβασιμότητας.
  • Να είναι σε θέση να μπορούν να δημιουργήσουν προσβάσιμο περιεχόμενο με διαφορετικές μεθόδους αναλόγως της αναπηρίας.
  • Να είναι σε θέση να μπορούν να διοργανώσουν διαδικτυακές και δια ζώσης εκδηλώσεις.
  • Να προσδιορίζουν μεθόδους και πρακτικές για την προώθηση της προσβασιμότητας.
  • Να μπορούν να συμμορφώνουν τις δραστηριότητές τους με βάση διαδικασίες κανονιστικής συμμόρφωσης και αξιολόγησης θεμάτων που άπτονται της προσβασιμότητας.

Δεξιότητες

Τελικά, με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι συμμετέχοντες θα είναι ικανοί:

  • Να εφαρμόζουν και να διατηρούν βέλτιστες πρακτικές για την προσβασιμότητα σε φυσικά και ψηφιακά περιβάλλοντα.
  • Να μπορούν να αξιολογούν το βαθμό που τα φυσικά ή/και ψηφιακά περιβάλλοντα υστερούν από άποψης προσβασιμότητας.
  • Να οργανώνουν και να υλοποιούν κατάλληλες στρατηγικές για την προώθηση της προσβασιμότητας και την αποφυγή παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον.

Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος Προγράμματος

Νικόλαος Κουρογένης

Ο Νικόλαος Κουρογένης είναι καθηγητής πρώτης βαθμίδας (full professor) στο Τμήμα Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, στο οποίο διδάσκει από το 2002, τόσο στο πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών, όσο και στα προγράμματα μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών του Τμήματος. Από το 2022 είναι μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Είναι επίσης Διευθυντής του Εργαστηρίου Χρηματοοικονομικής Τεχνολογίας και Ποσοτικής Χρηματοοικονομικής, και του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών “Χρηματοοικονομική Διοίκηση Δημόσιων Οργανισμών και Μονάδων”. Έχει διατελέσει Πρόεδρος του Τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής, Διευθυντής των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών «Χρηματοοικονομική και Τραπεζική» και «Το Χρηματοοικονομικό και Θεσμικό Πλαίσιο των Αγορών Χρήματος και Κεφαλαίου», και Διευθυντής του Προγράμματος Διδακτορικών Σπουδών του Τμήματος. Έχει επίσης διατελέσει τακτικό μέλος της Συγκλήτου και της Επιτροπής Ερευνών του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Ο κ. Κουρογένης έχει λάβει Διδακτορικό δίπλωμα από το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, και Πτυχίο από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει επίσης διδάξει στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, και διατελέσει ερευνητικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ. Έχει συγγράψει περισσότερες από 30 ερευνητικές εργασίες, οι οποίες έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά υψηλού κύρους, όπως τα Journal of Financial and Quantitative Analysis, Econometric Reviews, Journal of Time Series Analysis, Journal of Empirical Finance, Journal of Economic Surveys, Economics Letters, American Journal of Agricultural Economics  κ.α., ενώ έχει παρουσιάσει την έρευνά του σε πολυάριθμα διεθνή συνέδρια, και ως προσκεκλημένος ομιλητής. Έχει συμμετάσχει ως μέλος της ερευνητικής ομάδας σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα, ως επιστημονικός υπεύθυνος, σε ερευνητικά προγράμματα με ιδιωτική χρηματοδότηση, και έχει εργαστεί στον ιδιωτικό τραπεζικό τομέα.

Εκπαιδευτές

Νικόλαος Αποστολίδης
Προγραμματιστής, Πτυχιούχος Πανεπιστημίου Brighton της Αγγλίας, Ειδικός Προσβασιμότητας

Ο Νίκος Αποστολίδης είναι senior web accessibility consultant και freedom scientific jaws certified user (https://support.freedomscientific.com/Services/TrainingAndCertification/JAWSCertifiedIndividuals) που γεννήθηκε με προβλήματα ολικής απώλειας όρασης. Αποφοίτησε το 2006 από Brighton University με πτυχίο Bachelor στο software engineering (Honours degree). Στο τρίτο έτος του πανεπιστημίου πραγματοποίησε την πρακτική του στην εταιρεία Ηeadstar LTD, η οποία στοχεύει μέσω της ηλεκτρονικής επικοινωνίας στη βελτίωση της διακυβέρνησης, της δημοκρατίας και της κοινωνίας. Κατά το διάστημα αυτό, ήταν υπεύθυνος του head access bulleting για αναπήρους στην Αγγλία, που ήταν υπεύθυνο για την οργάνωση κάθε χρόνου το συνεδρίου E-access, στο οποίο συμμετείχε και αυτός το 2005 για τη δημιουργία standards για το ten standard (text email newsletters). Από το 2006 μέχρι 2010 εργάστηκε στην “Enable UK” σαν junior web accessibility engineer, ενώ από το 2016-2019 εργάστηκε στην εταιρία “Surface Impressions ltd” ως προγραμματιστής και σύμβουλος web accessibility. Από το 2021 μέχρι τώρα μόνιμη συνεργασία με την UX Prodigy ως head of accessibility. Συμμετείχε ως head of accessibility στα παρακάτω:
1. στο website και του eshop της Αlpha bank πολιτιμός (εκπαίδευση, audits – μελέτη προσβασιμότητας, τεστ ευχρηστίας σε άτομα με αναπηρίες, πιστοποίηση)
2. σε κάποια templates του internet banking του website και το application της Eurobank το 2021 και το 2023 (εισαγωγική εκπαίδευση, τεστ ευχρηστίας σε άτομα με αναπηρίες, audits για το website και το app)
3. σε δώδεκα δημοφιλείς υπηρεσίες του gov.gr (εκπαίδευση στην ΕΔΥΤΕ, audits – μελέτη προσβασιμότητας, τεστ ευχρηστίας σε άτομα με αναπηρίες, πιστοποίηση, inclusion award)
4. inclusion award 2023
5. σε mobile και website της Εθνικής Τράπεζας (audits – μελέτη προσβασιμότητας)
6. στον ΟΠΕΚΑ (audits – μελέτη προσβασιμότητας, πιστοποίηση)
7. στο περιοδικό δρόμου Σχεδία (audits – μελέτη προσβασιμότητας, πιστοποίηση)
8. στις παρακάτω ιστοσελίδες του Σταύρος Νιάρχος Foundation (wip) https://snf.org/, https://snfnostos.org/, https://www.snfghi.org/, https://www.snfdialogues.org/ ((audits – μελέτη προσβασιμότητας, remediation.

Παρασκευή Θεοδώρου
Διδάκτωρ Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Πειραιώς

Η Παρασκευή Θεοδώρου είναι μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς, στο πεδίο των έξυπνων πόλεων και του έξυπνου τουρισμού, στον τομέα της ψηφιακής προσβασιμότητας. Έλαβε την Διδακτορική της Διατριβή στο πεδίο της Προσβασιμότητας και των Υποβοηθητικών Τεχνολογιών από το Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Κατέχει δύο μεταπτυχιακά διπλώματα στις Ψηφιακές Επικοινωνίες και τα Δίκτυα από το ίδιο Πανεπιστήμιο, και στις Επιστήμες της Αγωγής – Ειδική Εκπαίδευση από το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας στην Κύπρο. Έλαβε το πτυχίο της από το Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς.
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εντοπίζονται στον τομέα της ανάπτυξης υποβοηθητικών εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα για άτομα με ειδικές ανάγκες, με ιδιαίτερη έμφαση στις εφαρμογές για τυφλούς ή κωφούς, καθώς και στον εντοπισμό βέλτιστων πρακτικών στην εκπαίδευση και κατάρτιση που διευκολύνουν την υιοθέτηση της τεχνολογίας από αυτές τις ομάδες ατόμων, την περιβαλλοντική εκπαίδευση με εργαλεία επαυξημένης πραγματικότητας, μεθόδους και τεχνολογίες για τη βελτίωση της εκπαίδευσης και κατάρτισης ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες και την αλληλεπίδραση ανθρώπου-μηχανής.
Η έρευνά της περιλαμβάνει δεκαπέντε δημοσιεύσεις σε έγκριτα διεθνή επιστημονικά περιοδικά με κριτές, όπως το Journal of Universal Access Information Society (Springer Editions, Impact Factor: 2.4), δύο δημοσιεύσεις σε διεθνή τόμο με κριτές, είκοσι πέντε συμμετοχές σε συνέδρια με κριτές, ενώ έχει διατελέσει κριτής σε διεθνή συνέδρια και περιοδικά.
Επίσης έχει συμμετάσχει σε εθνικά (πχ. ΜΑΝΤΟ) και ευρωπαϊκά ερευνητικά έργα (Διασυνοριακό δίκτυο προώθησης της επιχειρηματικότητας σε εντυπο-ανάπηρα άτομα με χρήση έξυπνων εργαλείων πρόσβασης στις βιβλιοθήκες – ΟΜΗΡΟΣ, Interactive Digital Content Platform for All – Indie4all, CLIMAte coalition eXchange of best practices – Climax, STEam methodology for heALTHhy nutrition awareness – Food as cultural Heritage – STEALTH, Training new generations on geomorphology, geohazards and geoheritage through Virtual Reality Technologies – GeoVT, Innovative Education for the Bioeconomy – Biobeo). Έχει γνώσεις προγραμματισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών, λειτουργικών συστημάτων και λογισμικού υπολογιστών.
Τέλος, γνωρίζει το σύστημα γραφής Braille (Πιστοποίηση ΚΕΑΤ για ανάγνωση και γραφή), καθώς και την ελληνική νοηματική γλώσσα (Εθνικό Ίδρυμα Κωφών).

Χρυσάνθη Μηλιτσόπουλου
Μηχανικός Η/Υ και Πληροφορικής MSc, Σύμβουλος Προσβασιμότητας

Η Χρυσάνθη Μηλιτσοπούλου είναι απόφοιτη του τμήματος Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος με ειδίκευση στην εξατομίκευση των μηχανών αναζήτησης.
Εργάζεται από το 2009 ως ελεύθερη επαγγελματίας στον τομέα της σχεδίασης και ανάπτυξης ιστοτόπων και διαδικτυακών εφαρμογών με βασικό γνώμονα σε κάθε έργο την προσβασιμότητα και την ευχρηστία. Από το 2020 εργάζεται στο Πανεπιστήμιο Πατρών στο Πρόγραμμα Υποστήριξης Παρεμβάσεων Κοινωνικής Μέριμνας με κύριες αρμοδιότητες τη μετατροπή των ιστοτόπων και των εφαρμογών του Πανεπιστημίου σε προσβάσιμες, τη μετατροπή υλικού σε προσβάσιμη μορφή, την παροχή τεχνικής υποστήριξης με σκοπό την καθολική πρόσβαση των ΑμεΑ στις υποστηρικτικές υπηρεσίες και τη διεξαγωγή σεμιναρίων επιμόρφωσης σε θέματα ψηφιακής προσβασιμότητας.
Συμμετείχε στο έργο “Διασυνοριακό Δίκτυο Προώθησης της Επιχειρηματικότητας σε Εντυπο-ανάπηρα Άτομα με χρήση Έξυπνων Εργαλείων πρόσβασης στις Βιβλιοθήκες” με ακρωνύμιο “ΟΜΗΡΟΣ”, ως συνεργάτης για τη δημιουργία προσβάσιμου υλικού και τη διεξαγωγή σεμιναρίων σε θέματα ψηφιακής προσβασιμότητας.
Πρόσφατα, ξεκίνησε εθελοντική εργασία στο W3C Web Accessibility Initiative (WAI) ως μεταφράστρια υλικού στην Ελληνική Γλώσσα.