| Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) «Χρηματοοικονομική Διοίκηση Δημόσιων Οργανισμών και Μονάδων» είναι να συνεισφέρει στην κάλυψη της ανάγκης του Ελληνικού Δημόσιου Τομέα να εμπλουτίζεται με στελεχιακό δυναμικό, το οποίο θα έχει αποκτήσει με τον πλέον συστηματικό τρόπο τα εφόδια για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που συνδέονται με τη Χρηματοοικονομική Διοίκηση στο Δημόσιο. Ειδικότερα, οι απόφοιτοι του ΠΜΣ «Χρηματοοικονομική Διοίκηση Δημόσιων Οργανισμών και Μονάδων» του Τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς θα είναι έτοιμοι να καλύψουν (α) τις απαιτήσεις για μέγιστη αποτελεσματικότητα στη Χρηματοοικονομική Διοίκηση του Δημοσίου Τομέα, (β) τις ανάγκες που προκύπτουν από την επικείμενη εφαρμογή σε αυτή νέων νομικών πλαισίων, και (γ) τις απαιτήσεις για βέλτιστη αξιοποίηση των δυνατοτήτων εύρεσης πόρων για υλοποίηση έργων δημόσιου χαρακτήρα. Παράλληλα, οι απόφοιτοι του Προγράμματος θα πληρούν τόσο τις ουσιαστικές όσο και τις τυπικές προϋποθέσεις για ανέλιξη σε θέσεις ευθύνης οικονομικών υπηρεσιών, σχετικών τομέων (λογιστήρια, τμήματα προμηθειών, διαχείρισης κονδυλίων, χρηματοδοτήσεων, κ.α.) και φορέων στο ευρύτερο δημόσιο, όπως ενδεικτικά, σε υπουργεία, στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο Ελεγκτικό Συνέδριο, στην ΑΑΔΕ και τις ΔΟΥ, στην Τοπική αυτοδιοίκηση (δήμοι και περιφέρειες), σε νοσοκομεία, σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (τομείς οικονομικού, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας), κ.α.
Το ΠΜΣ «Χρηματοοικονομική Διοίκηση Δημόσιων Οργανισμών και Μονάδων» σχεδιάστηκε με σκοπό να παρέχει τις θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις που καλύπτουν όλο το φάσμα εφαρμογών της Χρηματοοικονομικής Διοίκησης στον Δημόσιο Τομέα. Ειδικότερα, με την ολοκλήρωση των σπουδών τους, οι απόφοιτοι του ΠΜΣ θα είναι σε θέση:
- να διακρίνουν και να προωθούν τις αρχές λειτουργίας και τους στόχους της Χρηματοοικονομικής Διοίκησης στον Δημόσιο Τομέα,
- να αξιολογούν έργα και αναπτυξιακά σχέδια δημοσίου χαρακτήρα, να εξετάζουν με επιστημονική προσέγγιση θέματα χρηματοδοτήσεων και εύρεσης πόρων, και να οργανώνουν τη χρηματοοικονομική διαχείριση κατά την υλοποίησή τους,
- να αναγνωρίζουν και να αντιλαμβάνονται τον ρόλο και την «προστιθέμενη αξία» του χρηματοπιστωτικού συστήματος, και ειδικότερα των κεντρικών και εμπορικών τραπεζών, στην οικονομία,
- να εφαρμόζουν με επαγγελματισμό τις αρχές της λογιστικής για τον Δημόσιο Τομέα, τις διαφορετικές λογιστικές βάσεις (ταμειακή, τροποποιημένη ταμειακή, τροποποιημένη δεδουλευμένη, δεδουλευμένη βάση) και τις οικονομικές καταστάσεις που συντάσσουν οι οντότητες του, το νέο λογιστικό πλαίσιο της γενικής κυβέρνησης, τα διεθνή λογιστικά πρότυπα για το δημόσιο τομέα (IPSAS), και τα ευρωπαϊκά λογιστικά πρότυπα για το δημόσιο τομέα (EPSAS) που τελούν υπό ανάπτυξη, για τη μέτρηση της αποτελεσματικότητας του Δημοσίου Τομέα, και να προτείνουν τρόπους για τη βελτίωση της,
- να συνδυάζουν τις κατάλληλες μεθόδους της διοικητικής και της χρηματοοικονομικής λογιστικής, και να αξιοποιούν τις διαδικασίες επιλογής της λογιστικής πληροφορίας, η οποία είναι απαραίτητη για τη λήψη από τη διοίκηση σωστών αποφάσεων, δίνοντας έμφαση στην κοστολόγηση υπηρεσιών και προϊόντων, καθώς και τη γνώση των Βασικών Οικονομικών Καταστάσεων και των κύριων Λογιστικών Βιβλίων,
- να εφαρμόζουν τη διαδικασία λήψης καταναλωτικών και παραγωγικών αποφάσεων με γνώμονα τη μεγιστοποίηση της ευημερίας και της επιχειρηματικής αποτελεσματικότητας,
- να αναγνωρίζουν και να ερμηνεύουν με τεκμηριωμένο, επιστημονικά, τρόπο τις θεμελιώδεις αρχές του εθνικού και ευρωπαϊκού δημοσίου δικαίου και των συστηματικών θεμελίων του ελληνικού συνταγματικού και διοικητικού δικαίου, καθώς και των δημόσιων (ατομικών και κοινωνικών) δικαιωμάτων και υποχρεώσεων κατά το Σύνταγμα και το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ),
- να προσεγγίζουν κριτικά και να ερμηνεύουν άρθρα αλλά και χρηματοοικονομικές μελέτες από Ελληνικούς και διεθνείς οργανισμούς (όπως IMF, World Bank, BIS), κεντρικές τράπεζες, εποπτικές αρχές και φορείς της αγοράς (εμπορικές και επενδυτικές τράπεζες, συμβουλευτικές εταιρείες…),
- να συνθέτουν την οικονομική λογική της «πράσινης τραπεζικής», των «πράσινων επενδύσεων» και των αγορών ρύπων με τις εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία, για τον προσδιορισμό των περιβαλλοντικών και κοινωνικών κινδύνων των επιχειρήσεων και των τραπεζών,
- να οργανώνουν χρηματοοικονομικά δεδομένα σε υπολογιστικά φύλλα, και να υπολογίζουν με κατάλληλη χρήση λογισμικού Ηλεκτρονικού Υπολογιστή τα χρηματοοικονομικά μεγέθη που είναι απαραίτητα κατά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων της Δημόσιας Διοίκησης,
- να εξηγούν με επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο τις σύνθετες αλληλεπιδράσεις της μακροοικονομίας με τις χρηματαγορές, τις αρχές (κυβέρνηση και κεντρική τράπεζα) και το περιβάλλον, τους κινδύνους αλλά και οι ευκαιρίες των οικονομικών παραγόντων από τις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες στην οικονομία και τις αγορές,
- να αντιλαμβάνονται σε βάθος τόσο τη θεωρητική όσο και την πρακτική διάσταση της διαδικασίας εσωτερικού ελέγχου και διασφάλισης της τήρησης των εσωτερικών διαδικασιών στο Δημόσιο Τομέα, εντοπίζοντας τα βασικά προβλήματα που ανακύπτουν,
- να κατανοούν το πλαίσιο και να είναι σε θέση να εφαρμόσουν τις διαδικασίες προμηθειών στο δημόσιο,
- να περιγράφουν και να υλοποιούν τη διαδικασία κατάρτισης προϋπολογισμού Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
- να συνεργάζονται αποτελεσματικά στην υλοποίηση ομαδικών εργασιών και μελετών,
- να προσαρμόζονται και να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στις μεταβαλλόμενες και συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις για την εύρωστη και αποτελεσματική διαχείριση των οικονομικών πόρων του δημοσίου τομέα,
- να τηρούν αυστηρούς κανόνες επαγγελματισμού και δεοντολογίας, στα πρότυπα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης (corporate social responsibility),
- να υπηρετούν την αριστεία με σεβασμό στον κοινωνικό ρόλο του δημοσίου τομέα,
- να μπορούν να κατανοούν και να εφαρμόζουν το κατάλληλο πλαίσιο και την αντίστοιχη στρατηγική για την παροχή αποτελεσματικών υπηρεσιών.