Χρηματοδοτήσεις και Διαχείριση Έργων, Προμήθειες και Χρηματοοικονομική Τεχνολογία στον Δημόσιο Τομέα
2ο Εξάμηνο, Κωδικός Μαθήματος: ΜΕΧΔΟ106
Πιστωτικές Μονάδες: 7,5
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αποσκοπεί στην εμβάθυνση των γνώσεων των φοιτητών σε ένα σημαντικό εύρος αντικειμένων που εμπίπτουν στη χρηματοοικονομική διοίκηση, και συγκεκριμένα, τις χρηματοδοτήσεις και τη διαχείριση έργων, τις προμήθειες, και τις εφαρμογές της Χρηματοοικονομικής Τεχνολογίας στον Δημόσιο Τομέα. Υπό αυτό το πρίσμα, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, και σε συνδυασμό με το υπόβαθρο που έχει ήδη αποκτηθεί από τα μαθήματα του πρώτου εξαμήνου, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
• Να αξιολογούν έργα και αναπτυξιακά σχέδια δημοσίου χαρακτήρα, να εξετάζουν θέματα χρηματοδοτήσεων και εύρεσης πόρων, και να οργανώνουν τη χρηματοοικονομική διαχείριση κατά την υλοποίησή τους.
• Να περιγράφουν τα βασικά στάδια και τα κρίσιμα σημεία κατά τη διαχείριση ενός έργου
• Να κατανοούν το πλαίσιο και τις διαδικασίες προμηθειών στο Ελληνικό δημόσιο,
• Να περιγράφουν τις τεχνολογικές καινοτομίες που επηρεάζουν την παροχή χρηματοοικονομικών υπηρεσιών
• Να κατανοούν πώς οι σημαντικές εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη και τη μηχανική μάθηση μπορούν να εφαρμοστούν σε συγκεκριμένα οικονομικά προβλήματα του Δημοσίου Τομέα.
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο οικονομικό και κοινωνικό πεδίο, αναδεικνύεται συνεχώς η σημασία και ο ρόλος που διαδραματίζει η δημόσια παρέμβαση ώστε να αμβλυνθούν οι οικονομικές ανισότητες και να τεθούν οι κατάλληλες βάσεις για οικονομική ανάπτυξη. Το παραπάνω το βλέπουμε να συμβαίνει τόσο σε εθνικό επίπεδο (Δήμοι, Περιφέρειες, Υπουργεία), όσο και σε υπερεθνικό επίπεδο (Ευρωπαϊκή Ένωση, Διεθνείς χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί) ενώ οι πόροι οι οποίοι δαπανώνται προς αυτή την κατεύθυνση, αθροίζουν σε αρκετές δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ. Ακόμα και η πρόσφατη πανδημική κρίση της ασθένειας COVID-19, η οποία λόγω της διάρκειας και της σφοδρότητας της εξελίχθηκε σε οικονομική και κοινωνική κρίση, έφερε τα κράτη στο σημείο να σχεδιάσουν πολιτικές και χρηματοοικονομικά εργαλεία, όπως το πρόσφατο ταμείο ανάκαμψης, μέσω του οποίου θα οδηγήσουν τις οικονομίες τους σε τροχιά ανάκαμψης.
Οι κυριότεροι φορείς διαχείρισης αυτών των κονδυλίων είναι φυσικά δημόσιοι και μέσω αυτών γίνεται όχι μόνο η εκταμίευση των πόρων αλλά συχνά η αξιολόγηση επενδυτικών ή άλλων προτάσεων, η παρακολούθηση των έργων και η πιστοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου.
Ιδιαίτερης σημασίας είναι και οι πόροι οι οποίοι κατευθύνονται σε Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα, οι οποίοι πολλές φορές έχουν και ιδιαίτερα μεγάλο πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα καθώς η παραγωγή νέας γνώσης και καινοτομίας έχουν την δυναμική να μετασχηματίσουν τις οικονομίες των χωρών που επενδύουν στη γνώση.
Υπό το πρίσμα αυτό λοιπόν γεννάται ολοένα και περισσότερο η ανάγκη για την εκπαίδευση στελεχών τα οποία θα γνωρίζουν σε βάθος τις διαδικασίες και το πλαίσιο χρηματοδότησης καινοτόμων προγραμμάτων και έργων μέσω των οποίων θα παραχθεί νέα γνώση και καινοτομία. Οι πιο κοινοί και συνάμα σημαντικοί τέτοιοι φορείς είναι οι Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας των Πανεπιστημίων και των Ερευνητικών Κέντρων, οι Διαχειριστικές αρχές των κονδυλίων του ΕΣΠΑ και των συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμμάτων αλλά και φορείς χρηματοδότησης όπως το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας, οι Γενικές Γραμματείες των Υπουργείων ή/και οι Αναπτυξιακές εταιρείες των Δήμων και των Περιφερειακών ενοτήτων της χώρας.
Αντικείμενα όπως η συμμετοχή διεθνών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων) στην χρηματοδότηση τέτοιων έργων και στην δημιουργία τέτοιων χρηματοοικονομικών εργαλείων είναι καίριας σημασίας για την εκπαίδευση νέων επιστημόνων και στελεχών που θα δραστηριοποιηθούν σε αυτό το αναπτυσσόμενο και ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι. Το πλαίσιο χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ, η αξιολόγηση, παρακολούθηση και πιστοποίηση των έργων, η λογιστική παρακολούθηση των δαπανών και η εκταμίευση των πόρων είναι στάδια τα οποία διέπονται από σύνθετες διοικητικές ενέργειες εντός ενός επίσης σύνθετου νομικού και οικονομικού πλαισίου.
Επίσης, η ορθή παρακολούθηση αλλά και γνώσεις ως προς τη διαχείριση έργων στα οποία συμμετέχει το Δημόσιο, ενισχύουν την προοπτική επίτευξης του στόχου εξυπηρέτησης του δημόσιου συμφέροντος.
H ενότητα των προμηθειών στον δημόσιου τομέα, καλύπτει τα ακόλουθα αντικείμενα:
Δημόσιοι Διαγωνισμοί
-Συμμετοχή σε δημόσιους διαγωνισμούς
-Κατώτατα όρια
-Διαφοροποίηση κανόνων εκτέλεσης
-Υποχρεώσεις δημοσιότητας
-Προθεσμίες
-Λόγοι αποκλεισμού
Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ)
-Το Πληροφοριακό Σύστημα και τι περιλαμβάνει
-Τρόπος λειτουργίας
-Διαδικασία για την συμμετοχή στους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς
-ΕΣΗΔΗΣ για Προμήθειες και Υπηρεσίες
-Διαδικασίες και παραδείγματα
-ΕΣΗΔΗΣ για Δημόσια Έργα
-Διαδικασίες και παραδείγματα
-Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ)
Το μάθημα, επίσης, προσφέρει μια εισαγωγή στα θεμέλια και τις εφαρμογές του της Χρηματοοικονομικής Τεχνολογίας (FinTech), οι οποίες ενδυναμώνουν τη δυνατότητα ορθής χρηματοοικονομικής διοίκησης, ελέγχου και αλληλεπίδρασης του κράτους με τους πολίτες. Θα γίνει αναλυτικότερη περιγραφή στα ακόλουθα θέματα:
- Το πλαίσιο εφαρμογών της FinTech: Ευκαιρίες και Περιορισμοί.
- Big Data, Open Data και συνδεσιμότητα
Πλατφόρμες KYC
Αξιολόγηση Φοιτητών
Η διαδικασία αξιολόγησης των φοιτητών γίνεται στην ελληνική γλώσσα και περιλαμβάνει την ενεργό συμμετοχή τους καθ’ όλη τη διάρκεια της διδασκαλίας του μαθήματος, την ανάληψη της εκπόνησης γραπτής εργασίας σε συνεννόηση με τον διδάσκοντα.
Η τελική αξιολόγηση γίνεται κατόπιν γραπτών εξετάσεων και προφορικών εξετάσεων/αξιολογήσεων εργασιών που έχουν ανατεθεί.
Βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Σημειώσεις διδασκόντων.
Εγχειρίδιο Χρήσης του ΕΣΗΔΗΣ για Συλλογικά Όργανα και Ελεγκτικούς Φορείς, https://portal.eprocurement.gov.gr/portal_files/elearning/manuals/esidis_p_y_aa/sylogika_organa_elektikous_foreis.pdf
Fintech και μηχανική μάθηση, Κανάς Άγγελος, Εκδ. Παπαζήση (2023)
Fintech and the Future of Finance: Market and Policy Implications, by Erik Feyen, Harish Natarajan, and Matthew Saal, World Bank Group
Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά
Blockchain: Research and Applications, Big Data and Society, Financial Innovation
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών
«Χρηματοοικονομική Διοίκηση Δημόσιων Οργανισμών και Μονάδων»
(M.Sc in «Financial Management of Public Organizations and Units»)