Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Π.Μ.Σ Χρηματοοικονομική Διοίκηση Δημόσιων Οργανισμών και Μονάδων (ΧΔΔΟΜ)

Π.Μ.Σ Χρηματοοικονομική Διοίκηση Δημόσιων Οργανισμών και Μονάδων

Χρηματοδοτήσεις Έργων, Προμήθειες, Προϋπολογισμός και Έλεγχος στον Δημόσιο Τομέα

2ο Εξάμηνο, Κωδικός Μαθήματος: ΜΕΧΔΟ106

Πιστωτικές Μονάδες: 7,5

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αποσκοπεί στην εμβάθυνση των γνώσεων των φοιτητών σε ένα σημαντικό εύρος αντικειμένων που εμπίπτουν στη χρηματοοικονομική διοίκηση, και συγκεκριμένα, τις χρηματοδοτήσεις έργων, τις προμήθειες, την κατάρτιση προϋπολογισμού, και τον έλεγχος διαδικασιών στον Δημόσιο Τομέα. Υπό αυτό το πρίσμα, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, και σε συνδυασμό με το υπόβαθρο που έχει ήδη αποκτηθεί από τα μαθήματα του πρώτου εξαμήνου, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • αξιολογούν έργα και αναπτυξιακά σχέδια δημοσίου χαρακτήρα, να εξετάζουν θέματα χρηματοδοτήσεων και εύρεσης πόρων, και να οργανώνουν τη χρηματοοικονομική διαχείριση κατά την υλοποίησή τους.
  • κατανοούν το πλαίσιο και τις διαδικασίες προμηθειών στο Ελληνικό δημόσιο,
  • περιγράφουν τη διαδικασία κατάρτισης προϋπολογισμού Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
  • αναγνωρίζουν και ελέγχουν τις διαδικασίες, οι οποίες πρέπει να τηρούνται από δημόσιους οργανισμούς και υπηρεσίες κατά τα προβλεπόμενα από το νομικό πλαίσιο και το πλαίσιο λειτουργίας τους.

Γενικές Ικανότητες

  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Περιεχόμενο Μαθήματος

Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο οικονομικό και κοινωνικό πεδίο, αναδεικνύεται συνεχώς η σημασία και ο ρόλος που διαδραματίζει η δημόσια παρέμβαση ώστε να αμβλυνθούν οι οικονομικές ανισότητες και να τεθούν οι κατάλληλες βάσεις για οικονομική ανάπτυξη. Το παραπάνω το βλέπουμε να συμβαίνει τόσο σε εθνικό επίπεδο (Δήμοι, Περιφέρειες, Υπουργεία), όσο και σε υπερεθνικό επίπεδο (Ευρωπαϊκή Ένωση, Διεθνείς χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί) ενώ οι πόροι οι οποίοι δαπανώνται προς αυτή την κατεύθυνση, αθροίζουν σε αρκετές δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ. Ακόμα και η πρόσφατη πανδημική κρίση της ασθένειας COVID-19, η οποία λόγω της διάρκειας και της σφοδρότητας της εξελίχθηκε σε οικονομική και κοινωνική κρίση, έφερε τα κράτη στο σημείο να σχεδιάσουν πολιτικές και χρηματοοικονομικά εργαλεία, όπως το πρόσφατο ταμείο ανάκαμψης, μέσω του οποίου θα οδηγήσουν τις οικονομίες τους σε τροχιά ανάκαμψης.

Οι κυριότεροι φορείς διαχείρισης αυτών των κονδυλίων είναι φυσικά δημόσιοι και μέσω αυτών γίνεται όχι μόνο η εκταμίευση των πόρων αλλά συχνά η αξιολόγηση επενδυτικών ή άλλων προτάσεων, η παρακολούθηση των έργων και η πιστοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου.

Ιδιαίτερης σημασίας είναι και οι πόροι οι οποίοι κατευθύνονται σε Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα, οι οποίοι πολλές φορές έχουν και ιδιαίτερα μεγάλο πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα καθώς η παραγωγή νέας γνώσης και καινοτομίας έχουν την δυναμική να μετασχηματίσουν τις οικονομίες των χωρών που επενδύουν στη γνώση.

Υπό το πρίσμα αυτό λοιπόν γεννάται ολοένα και περισσότερο η ανάγκη για την εκπαίδευση στελεχών τα οποία θα γνωρίζουν σε βάθος τις διαδικασίες και το πλαίσιο χρηματοδότησης καινοτόμων προγραμμάτων και έργων μέσω των οποίων θα παραχθεί νέα γνώση και καινοτομία. Οι πιο κοινοί και συνάμα σημαντικοί τέτοιοι φορείς είναι οι Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας των Πανεπιστημίων και των Ερευνητικών Κέντρων, οι Διαχειριστικές αρχές των κονδυλίων του ΕΣΠΑ και των συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγραμμάτων αλλά και φορείς χρηματοδότησης όπως το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας, οι Γενικές Γραμματείες των Υπουργείων ή/και οι Αναπτυξιακές εταιρείες των Δήμων και των Περιφερειακών ενοτήτων της χώρας.

Αντικείμενα όπως η συμμετοχή διεθνών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων) στην χρηματοδότηση τέτοιων έργων και στην δημιουργία τέτοιων χρηματοοικονομικών εργαλείων είναι καίριας σημασίας για την εκπαίδευση νέων επιστημόνων και στελεχών που θα δραστηριοποιηθούν σε αυτό το αναπτυσσόμενο και ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι. Το πλαίσιο χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ, η αξιολόγηση, παρακολούθηση και πιστοποίηση των έργων, η λογιστική παρακολούθηση των δαπανών και η εκταμίευση των πόρων είναι στάδια τα οποία διέπονται από σύνθετες διοικητικές ενέργειες εντός ενός επίσης σύνθετου νομικού και οικονομικού πλαισίου.

Οι ενότητες ενότητα των προμηθειών, προϋπολογισμού και ελέγχου στον δημόσιου τομέα, καλύπτουν τα ακόλουθα αντικείμενα:

Δημόσιοι Διαγωνισμοί

  • -Συμμετοχή σε δημόσιους διαγωνισμούς
  • -Κατώτατα όρια
  • -Διαφοροποίηση κανόνων εκτέλεσης
  • -Υποχρεώσεις δημοσιότητας
  • -Προθεσμίες
  • -Λόγοι αποκλεισμού

Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ)

  • -Το Πληροφοριακό Σύστημα και τι περιλαμβάνει
  • -Τρόπος λειτουργίας
  • -Διαδικασία για την συμμετοχή στους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς
  • -ΕΣΗΔΗΣ για Προμήθειες και Υπηρεσίες
  • -Διαδικασίες και παραδείγματα
  • -ΕΣΗΔΗΣ για Δημόσια Έργα
  • -Διαδικασίες και παραδείγματα
  • -Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ)

Δημόσιος Προϋπολογισμός-Απολογισμός

  • -Προϋπολογισμός ΟΤΑ και ΝΠΔΔ
  • -Στάδια και Παρακολούθηση προϋπολογισμού
  • Έλεγχος διαδικασιών στον Δημόσιο τομέα.

Αξιολόγηση Φοιτητών

Η διαδικασία αξιολόγησης των φοιτητών γίνεται στην ελληνική γλώσσα και περιλαμβάνει την ενεργό συμμετοχή τους καθ’ όλη τη διάρκεια της διδασκαλίας του μαθήματος, την ανάληψη της εκπόνησης γραπτής εργασίας σε συνεννόηση με τον διδάσκοντα.

Η τελική αξιολόγηση γίνεται κατόπιν γραπτών εξετάσεων και προφορικών εξετάσεων/αξιολογήσεων εργασιών που έχουν ανατεθεί.

Βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία

  • Σημειώσεις διδασκόντων.
  • Εγχειρίδιο Χρήσης του ΕΣΗΔΗΣ για Συλλογικά Όργανα και Ελεγκτικούς Φορείς, https://portal.eprocurement.gov.gr/portal_files/elearning/manuals/esidis_p_y_aa/sylogika_organa_elektikous_foreis.pdf
  • Shah, A., 2007, Budgeting and Budgetary Institutions, World Bank

Συναφή Επιστημονικά Περιοδικά

OECD Journal on Budgeting

You cannot copy content of this page